Chartersemester for life!

Årsskiftet 06/07 kommer alltid ha en oförglömlig plats i mitt hjärta. Det är nyårsaftonen då jag tillbringade tolvslaget ganska nykter på en balkong i Marocko istället för dyngrak på marken i Sverige. Jag kan varmt rekommendera er prova. Jag lovar att det är värt pengarna att åka till Marocko och vara halvnykter bara för att slippa de mentala konsekvenserna man vanligtvis brukar lida den första januari. Charter är ett mycket intressant fenomen som jag definitivt skulle behandla om det var så att jag funderade på att någon gång skiva en socialantropoligisk doktorsavhandling. Charterresenärer är verkligen ett folkslag i sig. Framför allt THE charterresenär som aldrig tagit sig utom Sverige utan Fritidsresors hjälp utom möjligtvis på Finlandskryssning. Intressant att se vuxna människor som förmodligen är självständiga, tänkande individer hemma i Sverige plötsligt förvandlas till dagisbarn. Reiseleiter är allas deras dagisfröken. Här hemma brottas vi med att få vardagen att gå ihop med jobbochfamiljochmatlagningochstädning. På charterreseor består de stora filosofiska frågorna av hur man får armstödet i bussen att stanna uppe och vilka tider bussen ska stanna för kaffepaus på väg till de olika resemålen. Jag tycker det roligaste med charterresor är människor i lustiga hattar och att se hur upplysta ansiktena på mina medresenärer blir när de ser en restaurang där allt står på svenska, och Fritidsresors flagga hänger utanför. Som hemma. 
För mig och min mamma och min bror som väljer att inte åka på utflykt med bussen varje dag utan går lite mer sin egen väg finns det mycket att uppleva i Agadir i december. En balkong känns till exempel mycket exotisk. En balkong inte i svinkyla med en cigg i handen utan en balkong i 22-gradig värme med en likör i handen. I timmar. Och havet, och alla saker och att överhuvudtaget få lite vanligt dagsljus.
Det bästa med Marocko är Marrakech. Im totally convinced. Storstad, människor, försäljare, uppträdanden, myllermyllermyller. Det sämsta med Marocko är att vara vegetarian. Im totally convinced about that aswell. I alla fall om man vill inta annan föda än hemmakokad pasta. Det blev mycket couscous som smakade sandöken och en hel del sönderkokta morötter. Men jag var lika glad ändå för själva det faktum att man kunde inta alla dagens mål UTOMHUS hade kunnat motivera mig att leva på endast vatten och bröd. En liten bonus i charterresandet är att jag började inbilla mig att jag är världens attraktivaste person eftersom alla marockaner betedde sig som att jag var det. Skönt att komma hem och bli nertagen på jorden igen.  båtarfotspårmänniskor!vackert!orange!

Kommentarer
Postat av: cree

jag vill också stå på en balkong sådär! hoppas man får något sådant i trettioårspresent kanske... men än är det "bara" 29. skulle vara grymt om du kunde komma över en sväng nästa lördag! PUSS baby!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback