Hur fint det är med jul i november

och hur fint att november känns som oktober. Imonavisit. i Lillstaden, det var längesen sist och det är vackert att vara tillbaks, faktiskt, familj är ju fint oavsett vilken del av landet den befinner sig i och hur mycket puls det finns i övrigt. Norra skåne varar alldeles lagom länge för att gröten ska vara uppäten när man är på sistasidan. Inget onödigt tidsfördriv här inte.
Idag har det varit julmarknad för hela halva eftermiddagsslanten. Hässleholmsgården och jag sänkte medelåldern min gud. Jag insförskaffade på moderns alldeles sjukt generösa konto ett par underbart turkosa raggsockar, en ljuslykta som var ett gammalt runt rivjärn (?! något generation 80-tal aldrig tidigare ens skådat i verkligheten utan  endast i tittskåp över svunnen tid) med glitter och grejer. Ljuset lägger man i en liten mandelmusselform och ställer i mitten. Kreatitivtet år 2007 och hon som gjort den var i 50-årsålders och älskade mig för att jag ville ha den. Alla medelålders har inte som livsuppgift att vara sura på ungdomen och tränga sig före den i konsumkassan, tack för det. I matladan smakade vi oss runt alla stånden, alla sylter och bröd och ostar och marmelader och mustar och godis. Nästan som en komplett måltid när vi kommit runt hela. Allt var såklart fantastiskt gott och självklart  vill man äga allt, inte minst för den fina förpackningens skull och för att det känns så G.E.N.U.I.N.T med närproducerat. Men resultatet blev gott. Bröd och bröd igen och sylt och naturgodis och marsipangodis och säkert något min hjärna förglömt i all julyran. Hursomhelst. Julen kommer alldeles för tidigt varenda år nu för tiden och jag har i alla fall lyckats hålla mig till nu men i helgen blir det lussebullar och kanske lite glögg och sen är det bara att göra det bästa av situationen och skapa sin egen julstämning milsvidder från den i köpcentret.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback