Första 7000

7000 är telefonnumret man ska ringa på Lunds Universitetssjukhus när en patient får hjärtstopp. Då kommer personal med ännu mer skills på hjärtlungräddning än vad annan sjukvårdspersonal har. Avdelningspersonalen sköter återupplivningen tills 7000 har anlänt. När en patient får hjärtstopp springs det med defibrillatorer och akutvagnar och det flyttas medaptienter och det tas hand om anhöriga.
Idag var jag med om mitt första 7000-larm. Det var inte min patient, jag var inte där men det räckte att befinna sig på samma avdelning för att svetten ska rinna kan jag säga. Någon gång kommer jag vara där. Först på plats. Idag stannade min insats vid att ta hand om patientens man, undersköterskan orkade inte riktigt. Vi satt ensamma i ett rum han och jag. Pratade om båtar, att jobba som timmerman. Om timmarna innan han och hustrun åkte in på sjukhus, hur hon alltid sagt att med hennes starka hjärta skulle hon inte dö av det i alla fall. Vi satt där och pratade ovetandes om huruvida den andra personalen hade lyckats återuppliva hans hustru eller ej. Det känns stort på det någon sätt det också. Patienten överlevde den episoden och hamnade på IVA, hur det går sen vet man aldrig. Vad bräckligt livet är.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback